داستان استقلال قرارداد استقلال اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

داستان: استقلال قرارداد استقلال اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی چهار نما از روز منفی بورس

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معاملات روز گذشته را با افت حدود ۲/ ۰ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و به روند صعودی خود بعد از چهار روز کاری آخر داد. نماگر مهم سهام

چهار نما از روز منفی بورس

چهار نما از روز منفی بورس

عبارات مهم : ایران

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معاملات روز گذشته را با افت حدود ۲/ ۰ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و به روند صعودی خود بعد از چهار روز کاری آخر داد. نماگر مهم سهام در جریان دادوستدهای دیروز عمدتا تحت تاثیر کم کردن قیمت سهام «فولاد» و صنعت پالایشی ۱۶۱ واحد از ارتفاع خود را از دست داد و در نتیجه کانال ۹۶ هزار واحدی را تنها بعد از یک روز از فتح سطح مزبور واگذار کرد.

فشار این دسته از سهام بر شاخص کل به حدی بود که معاملات مثبت در گروه پتروشیمی نتوانست مانع از ریزش نماگر مهم بازار شود. در ارزیابی این روند می توان به بروز نشانه های منفی اطراف صنعت پالایشی و شدت یافتن ریسک های سیستماتیک و همچنین بیم دست اندازی دوباره دولت و برهم زدن تعادل در بازارها اشاره کرد که نقش موثری در معاملات دیروز داشتند. ولی در شرایطی که بزرگان بازار نماگر کل را وارد محدوده منفی کردند، شاخص کل هم وزن زیاد کردن یافت. واگرایی این دو نماگر حاوی این خبر است که به رغم افت قیمت سهام بزرگ، نقدینگی راه نمادهای کوچک تر را در پیش گرفته هست. با افت شاخص کل شاید این گمانه در ذهن بعضی فعالان بازار تقویت شود که از پتانسیل بنیادی سهام در مقطع فعلی کاسته شده است است ولی واقعیت این است که اگر غبار فضای روانی را بعد بزنیم می توانیم عوامل حمایت کننده از سهام را با شفافیت بیشتری ببینیم.عواملی که عمدتا در روند صعودی قیمت ارز نهفته هستند. جهت توضیح زیاد بحث ، اوضاع ۴ گروه بورسی در جریان معاملات دیروز بررسی می شوند.

چهار نما از روز منفی بورس

ایست «فولاد» در سقف یکساله

نماد «فولاد» که در هفته های اخیر تقریبا به صورت پی در پی رشد ارزش سهم را تجربه می کرد و مهم ترین عامل پیشران رشد شاخص کل در این بازه زمانی به شمار می رفت، معاملات دیروز خود را تحت تاثیر دو عامل اثرگذار سپری کرد: یکی شناسایی سود از سوی سهامداران و دیگری، انتشار و گردش خبر مداخله احتمالی در قیمت گذاری محصولاتش در بورس کالا. به نظر می ر سد این عوامل دوگانه دست به دست هم دادند تا بااهمیت ترین حامی شاخص کل در روزهای اخیر، افت قیمت را تجربه کند.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معاملات روز گذشته را با افت حدود ۲/ ۰ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و به روند صعودی خود بعد از چهار روز کاری آخر داد. نماگر مهم سهام

معمولا روند پیوسته و صعودی قیمت ها در بازار سهام به علت ریسک های ذاتی این بازار ماندگار نیست و میل به برداشت سود از سوی سهامداران و حفظ سرمایه از گزند ریسک های آتی، روندهای صعودی را دچار وقفه می کند. تبلور این امر را می توان در ایست قیمتی غول فولادساز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران یعنی نماد «فولاد» طی دادوستدهای دیروز دید. شناسایی سود از سوی سهامداران به خاص مالکان حقیقی بازار به عنوان یکی از عوامل فشار، قیمت سهم در نماد فولاد مبارکه اصفهان را بعد از ۶ روز معاملاتی وارد محدوده منفی کرد.

اما بررسی ها نشان می دهد شناسایی سود تنها عامل فشار بر قیمت «فولاد» در معاملات روز گذشته نبوده هست. در واقع، انتشار نامه شرکت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به شرکت بورس کالا، فولاد مبارکه اصفهان و همچنین سندیکای لوله و پروفیل نگرانی هایی اطراف این نماد ایجاد کرد. در نامه اخیر عنوان شده است است که نشستی به منظور «رصد دقیق اوضاع بازار محصولات فولادی» با طرف های ذی نفع در روز گذشته برگزار شود. پیش از این نیز شاهد تلاش تولیدکنندگان صنایع پایین دستی فولاد جهت کنترل قیمت محصول فولادی در بورس کالا بودیم. انتشار این نامه این گمانه را در بین سهامداران تقویت کرد که دولت به منظور کنترل سطح عمومی قیمت ها، به صورت غیرمستقیم در مسیر مداخله در قیمت گذاری بورس کالا گام برداشته هست. با وجود این برداشت، قیمت محصولات فولادی بر مبنای سازوکار بازار رقم می خورد و در این فرآیند روند قیمت های جهانی محصولات فولادی و روند قیمت ارز نقش حیاتی ایفا می کنند. از این حیث، سطح کنونی قیمت این محصولات ریشه در تقاضای بنیادین در سطح اقتصاد جهانی دارد و کنترل قیمت به معنی سرکوب تقاضاست، بنابراین اجرای آن با توجه به ساختار بازار این محصول توجیه پذیر نیست.

اما از آنجا که هنوز ابعاد این نشست بر فعالان سهام روشن نبود ابهام ناشی از آن، عملا فضا را جهت عقب نشینی سهامداران از معاملات فولادسازان فراهم ساخت. به این ترتیب، تحت تاثیر این فضای مبهم و منفی، فشار عرضه در سهام مزبور، شاخص گروه فلزات اساسی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران را با افت ۶/ ۰ درصدی روبه رو کرد. دیگر فولادسازان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز طی معاملات دیروز به تبع فشار فروش در نماد «فولاد» در محدوده منفی قیمت به کار خود آخر دادند.

چهار نما از روز منفی بورس

با وجود این، معاملات گروه فلزی در روز گذشته یکدست نبود و به رغم افت قیمت سهام اغلب فولادسازان بازار، بنگاه های مرتبط با فلزاتی نظیر مس و روی در مسیر متفاوتی قدم نهادند و به رشد قیمت سهم خود استمرار بخشیدند. این عنوان که از جهش های اخیر قیمتی در بورس فلزات لندن نشات می گیرد، از ابتدای این هفته با رشد قابل توجه تقاضا در سهام وابسته عینیت یافت. کم کردن موجودی انبار فلزاتی نظیر مس در کنار بروز نشانه هایی از ضعف عرضه معادن بزرگ، قیمت های جهانی را به نحو چشمگیری زیاد کردن داد. آخر این مناسبت موجب شد تا نمادهای مرتبط با فلزات مس و روی در بورس تهران، از جمله «فملی» و «فاسمین» با اقبال از سوی سهامداران مواجه شوند. البته باید توجه داشت که معاملات روز گذشته در این نمادها تب و تاب روز شنبه را نداشت و زیاد کردن عرضه در آخر معاملات دیروز بر قیمت این سهام فشار وارد کرد.

تداوم روند نزولی پالایشی

معاملات سهام گروه پالایشی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران همچنان بر مدار نزولی دنبال می شود. این روند که تقریبا از ابتدای خردادماه منشتر شدن صورت های مالی کمتر از انتظار بنگاه های این صنعت جهت سال ۹۶ شکل گرفت، تحت تاثیر بعضی اخبار در روزهای اخیر شدت گرفته هست. در نمونه اخیر می توان به فسخ قرارداد تامین مالی پالایش نفت اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی اشاره کرد که قیمت سهام هم گروهی های «شپنا» را تحت الشعاع قرار داد. این واقعیت موجب شدت گرفتن روند نزولی شاخص صنعت پالایشگاهی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی دو روز گذشته شد.

بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معاملات روز گذشته را با افت حدود ۲/ ۰ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و به روند صعودی خود بعد از چهار روز کاری آخر داد. نماگر مهم سهام

نماگر این صنعت در آخر معاملات دیروز بیش از ۲ درصد افت کرد. اکثر نمادهای این گروه در صدر فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل قرار داشتند. در این میان می توان به بازگشایی نماد «شپنا» بعد از افشای اطلاعات بااهمیت اشاره کرد که بعد از نماد «فولاد» بیشترین فشار را بر نماگر کل وارد آورد.

همچنین پالایش نفت بندرعباس به رغم حمایت سهامدار حقیقی، نهایتا افت قیمت را تجربه کرد و در رتبه سوم این فهرست قرار گرفت.در ارزیابی روند کلی حاکم بر معاملات گروه پالایشی عنوان انتقال مالکیت سهام پالایشگاه ها از سبد سهام عدالت به شرکت پالایش و پخش نیست که به طور بالقوه می تواند نقش دولت را در مدیریت این بنگاه ها پررنگ تر کند. موضوعی که در گزارش های روزهای گذشته «دنیای اقتصاد» نیز بدان اشاره شده است بود. توصیه دیگری که در استمرار روند نزولی این صنعت اثرگذار است خلأ اطلاعاتی ناشی از وقفه انتشار گزارش عملکرد شرکت های پالایشی هست، در واقع نبود اطلاعات عملکرد به خصوص در شرایط فعلی که ریسک های سیستماتیک بر سهام سیطره دارد به هیجانات کاذب دامن می زند و بر عوامل بنیادی غلبه می کند.

چهار نما از روز منفی بورس

بازگشت ناامیدکننده «خودرو»

گروه ماشین معاملات خود در روز گذشته را در غیاب غول این صنعت، یعنی کشور عزیزمان ایران ماشین شروع کرد، ولی در میانه معاملات این نماد به جمع خودرویی ها پیوست. نماد «خودرو» بعد از تعدیل منفی ۵۰ درصدی آینده نگری سود جهت سال ۹۶، در روز گذشته به تابلوی معاملات بازگشت و قیمت آن تحت تاثیر عملکرد ناامیدکننده این بنگاه- به خصوص در زمستان سال قبل- با فشار عرضه از سوی سهامداران کم کردن یافت. پیش از این، شناسایی زیان از سوی شرکت های سایپا و زامیاد، فروش در سهام این گروه را شدت یافتن کرده بود. حال زیاد کردن هزینه های این صنعت با افت ارزش ریال و زیاد کردن قیمت ارز، به خاص در سهام کشور عزیزمان ایران خودرو، موجب شدت یافتن این فضا و فشار زیاد بر قیمت سهام گروه ماشین ارزیابی می شود. گرچه زیاد کردن هزینه های وارداتی گروه ماشین مدیران این صنعت را بر آن داشته تا به دنبال زیاد کردن قیمت محصولات خود باشند ولی رویکرد سختگیرانه دولت در زمینه کنترل قیمت ها و حفظ سطح کنونی تورم مانع مهم این اتفاق ارزیابی می شود. ضمن اینکه مخاطرات برجامی این صنعت و احتمال لغو قرارداد خودروسازان اروپایی با سازندگان داخلی همچنان بر سهام این صنعت بورسی موثر است.

رصد معاملات صنعت پتروشیمی

به رغم فضای منفی در سه گروه یادشده، معاملات گروه پتروشیمی عمدتا بر مدار مثبت رقم خورد. حضور این بنگاه ها در بین نمادهای حمایت کننده از شاخص، پررنگ تر از روزهای گذشته هست. بیشترین حمایت از شاخص کل در روز گذشته تحت تاثیر معاملات مثبت در نماد پتروشیمی جم و هلدینگ تاپیکو رقم خورد. سهام پتروشیمی در چارچوب تازه بازار ارز به لحاظ نقش این متغیر در حاشیه سود این صنعت عمدتا تحت فشار بودند. در واقع زیاد کردن قیمت ارز جهت محاسبه قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی و مسئله تامین مواد اولیه از یکسو و همچنین الزام عرضه ارز صادرکنندگان پتروشیمی در سامانه نیما از سوی دیگر، موجب عقب نشینی سهامداران در معاملات این صنعت شد. ولی در دو روز اخیر، بحث محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی با ارز ۳۸۰۰ تومانی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی، برآیند نیروهای بازار را به نفع سهام مربوطه رقم زده هست. هر چند محرک های بنیادی از جمله قیمت جهانی محصولات پتروشیمی همچنان عامل حمایت از این سهام ارزیابی می شود.

نگاهی به صنایع دیگر

همزمان با افت و خیز قیمت ها در صنایع بزرگ، صنایع کوچک تر بازار نیز عمدتا رشد شاخص را تجربه کردند که از آن جمله می توان صنعت غذایی و دارویی را مثال زد. در این بین، سهام گروه انبوه سازی بعد از افزایش پیوسته(ازهشتم خردادماه) در معاملات دیروز با افت ارزش مواجه شدند. طبیعی است که میل سهامداران جهت شناسایی بعد از یک روند متوالی چند روزه شاخص این صنعت را متوقف کند. این گروه و دیگر صنایع ساختمانی بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از جمله سیمان و کاشی و سرامیک محمل مناسبی جهت جذب نقدینگی بازار در روزهای اخیر بوده اند که عمدتا از سیگنال های بازار مسکن نشات گرفته است.

در مجموع اگر عوامل موثر بر سهام را به عوامل روانی و بنیادی دسته بندی کنیم، می توان گفت که همچنان متغیرهای بنیادی سهم قابل توجهی در معادلات کنونی بازار دارند که مطابق گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد»، قیمت ارز محرک مهم و بنیادی سهام به شمار می رود. این عنوان در روزهای اخیر با افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی و همچنین ثبت رکوردهای تازه جهت سکه در بازار نقدی و آتی بیش از پیش تظاهر می کند. میل به افزایش در بازار سکه در حالی صورت گرفته است که طلای جهانی روند باثباتی را تجربه می کند؛ با وجود این، قیمت داخلی دلار-به عنوان محرک قیمت سکه- در بازار غیر رسمی همچنان میل به افزایش دارد. با توجه به نقش دلار در سودآوری بنگاه های بورسی می توان گفت که روند کنونی قیمت سهام را دست کم در مقیاس اسمی تحت تاثیر قرار می دهد.

انتظار جهت بازگشایی بازارهای جهانی

معاملات دیروز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در شرایطی دنبال شد که بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می بردند. ولی چنان که می دانیم هفته پیش رو جهت بازارهای جهانی متفاوت از هفته های قبل هست. آینده تنش های تجاری بین قدرت های اقتصادی در کنار رونمایی از سیاست های پولی بانک های بزرگ مرکزی می تواند معاملات این هفته را متمایز از قبل کند، ضمن اینکه نشست بانک های مرکزی آمریکا، اروپا و ژاپن به عنوان نهادهای تعیین کننده روندهای پولی دنیا از اهمیت خاص ای در این هفته برخوردار هست. ضمن اینکه نشست گروه هفت در دو روز گذشته به منظور برطرف تنش های تعرفه ای آمریکا با قدرت های صنعتی گمانه ها از ادامه تنش ها را تقویت کرده است.

دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ایران | بازار | روز گذشته | پتروشیمی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

چهار نما از روز منفی بورس

چهار نما از روز منفی بورس

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه